Paiul din plastic- un rău deloc necesar

Plastic Straw Sticking Out of Seaweed by Stephen Dyrgas

Din datele furnizate de marii producători de paie din plastic, rezultă că peste 500 de milioane de bucăţi  sunt folosite zilnic în Statele Unite ale Americii. Cele mai multe dintre ele în industria fast-food. De fapt, se estimează că numai în restaurantele Mc Donalds se folosesc cel 60 de milioane de paie din plastic în fiecare zi (la nivel global). Mai mult, paiele din plastic au devenit parte integrală, deşi nu esenţială, a culturii cafelei şi băuturii în America.

Nu e, atunci, deloc surprinzător faptul că potrivit informaţiile adunate de Ocean Conservancy în timpul Zilei Internaţionale a Plajelor Curate (eveniment anual) paiele se află între primele 10 articole culese de pe plajă de către voluntari.

Obiceiul băutului cu paiul e mai vechi decât ne putem imagina. Printre primii care l-au folosit au fost sumerienii, în antica Mesopotamie, între 3000 – 5000 îHr. La acea vreme însă paiele erau făcute din materiale naturale, cum ar fi tulpini de cereale, şi erau folosite pentru a bea bere. Paiul e folosit în America de Sud încă din secolul al XVI-lea, când a fost descoperit mate .

Paiul modern a fost inventat la 3 ianuarie 1888 de către omul de afaceri american Marvin Chester Stone, proprietarul unei fabrici în care se ambalau ţigări. Paiul lui Stone era la origine din hârtie, măsura aproape 22 de centimetri şi era suficient de larg cât să nu lase să treacă sâmburii de lămâie. Fabrica lui Stone a început să producă paiele din hârtie la 1906, când a fost inventată maşina cu ajutorul căreia se produceau.

Paiul flexibil din hârtie, o uşoară dar importantă modificare care i-a crescut popularitatea, a fost inventat de către americanul Joseph B. Friedman, în 1938. Friedman a inventat mai întâi conceptual în timp ce-şi privea fiica căznindu-se să bea o răcoritoare cu un pai rigid. Paiul flexibil a fost vândut cu success, mai ales spitalelor.

S-a trecut la plastic îm anii ’60, când materialul a devenit cel mai ieftin şi durabil de pe piaţă. McDonalds a contribuit la creşterea consumului de paie din plastic când a dezvoltat paiul mult mai larg. Plasticul e rezistent, nu se îmbibă cu lichid şi e la mare modă. Conceptul a prins repede, iar acum paiele din plastic sunt disponibile la preţuri care nu se compară cu alternativa.

Se duc însă lupte pentru a reduce consumul, la nivel local, naţional şi internaţional,. Un grup de staruri pop din Vietnam au colaborat cu 350.org la Campania Spune NU paiului pentru a-i încuraja pe oameni să reducă şi chiar să elimine paiele din viaţa lor.

Un băiat de 9 ani din New England (SUA) a pornit o campanie fără pai la el la şcoală. A câştigat recunoaştere la nivel naţional iar iniţiativa lui a dus la naşterea Be Straw Free Organization.(Organizaţia Renunţă la Pai). Organizaţia promovează alternative la paiele din plastic şi-i încurajează pe oameni să renunţe la paie.

Voluntarii SF Surfrider (San Francisco- SUA) au pornit o mişcare underground pentru renunţarea la paiele de băut şi-i încurajează pe clienţii restaurantelor, barurilor şi cafenelelor să-şi ceară băutura fără pai. . Multe localuri din zonă sunt deja cu un pas înainte şi le oferă clienţilor paie din hârtie sau din material compostabil.

Sursa articolului: Ban the bag!

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: